Marknadsföringens fallgropar
När jag växt upp lite grann blivit sambo och verkligen köpte vår första egna lägenhet ändrades dock allt! Direktreklamen är ju ens absolut bäste vän, massa bra erbjudande från matvarubutikerna och massa att skratta åt av alla andra. Att vara ledig en vardag är ju fantastiskt, bara att vänta på att klockan ska slå 13 och blaff! Där ligger en bibba reklam! Så för att vara lite allvarlig, kanske till och med låta lite dumsnål. Tack Ica och Willys, för en koffeinberoende karl som mig är era rabbater på kaffe fantastiska, halva priset på något som börjar bli tämligen dyrt är riktgit bra! Hade SEB eller Nordea kommit med ett erbjudande i brevlådan med halva priset på bolån, vem hade inte hakat på? Jag hakar lätt på kaffeerbjudanden i alla fall!
Det lite mindre bra är det jag som oftast skrattar åt, taskiga erbjudanden på hemelektronik. För att inte tala om all reklam för lån med löjligt hög ränta eller mobilabonemang med en alldeles för lång bindningstid. Jag vill i synnerhet tycka till om två av kedjornas markadsföring, en eloge och en känga. Kängan går till Elgiganten. I det sista reklamladet säljer man tokigt dyra grejer på 60 månadersavbetalning. Ett hemmabio system för 47 990 kronor för bara några löliga kronor varje månad. Köper man detta system så kan jag bara konstatera att den teveapparaten man också kommer införskaffa säkert kommer kosta minst lika mycket. Alltså när man kommer ut från butiken har man således säkert spenderat 100 000 kronor för att titta på film. Jag motsätter mig inte alls detta, för jag är prylgalen och hade bra gärna haft ett sånt här kit själv. Men man glömmer bort att detta är mer än en halvårs nettoimkomst för medelsvensken. (2009 års medelinkomst var 220 000sek) I marknadsföringen ingick ingen rabatt och inte heller skrev man ut vad kostnaden egentligen blir på de fem åren man ska betala av prylarna på. Så helt plötsligt försöker Elgiganten marknadsföra prylar som knappt den rikaste av svenskar skulle köpa till den breda svenska massan. En liknelse skulle ju kunna vara att Rolls Royce skulle börja sälja bilar till medelsvensson för 2 miljoner styck. Inga avgifter stod det dessutom klart och tydligt i annonsen, men ränta? Det nämndes inte ens...
OnOff däremot skickade ut ett reklamerbjudande samtidigt, 20% på utvalda varor med möjlighet att delbetala. Dessutom stod det klart och tydligt med röd text på gul fyllnadsruta vad kreditkostnaden blev för respektive produkt. Man visade klart och tydligt hur dålig affären skulle bli om man valde att finansiera sitt köp på avbetalning. Rekordeligt, det är dyrt med avbetalningsköp och man är ärlig mot konsumenten. Men man ger kunden en möjlighet till att köpa en produkt man egentligen inte har råd med. En eloge till er. Som på inget sätt försöker lura konsumenten med finstilta texter i marknadsföringen.
//Kristian
Bra iaktagelse men det gäller att vara stark och stâ emot marknadskrafterna om man ska följa sina tankar och kunna bygga en sund ekonomi
Svâra val
Ja,utan ōre ingen krona
Hej Ike och Lynx!
Gott att se att ni redan kommenaterar och följer upp inläggen! Och det är två kommentarer som dessutom sätter huvudet på spiken! Stå emot marknadskrafterna så man kan fokusera på det man verklgien vill ha, spara och investera pengar så man har råd att köpa det man vill när varan är som billigast, eventuellt när det är ett bra erbjudande på den. Tillika inga kronor utan ören, japp, de små inkomsterna man inte räknat med eller de små utgifterna man inte märker. Täta hålen stoppa undan det man ändå inte saknar och visst, helt plötsligt finns det pengar över!
Och lynx, jag såg att du kommenterat ett tidigare inlägg där du frågar om synen på bankaktier. Håll tillgodo, lovar att bemöta branschval och investeringsstrategi i ett senare inlägg på bloggen! För detta är jätte intressant men alla investeringar kräver omsorsgsfulla val. Koppla detta mot strategin du vill ha för ditt sparande... men som sagt, håll tillgodo, det kommer mer info...
//Kristian
//Kristian
Intressant! Min senaste reaktion på dessa reklamlappar är de som kommer ut i anslutning till mellandagsrean. Priserna är oslagbara men väl inne i butiken visar det sig att de billiga varorna endast existerar i en extremt liten kvantitet. Väl inne i butiken bilr det impulsköp mot bättre vetande. Genidrag av butikerna!
Visst är det den känslan man får när man besöker reorna inne i stan. i slutet av veckan vart jag inne i en av de större modebutikerna i stan. Där vart de 50% på delar av sortimentet och när man började kika på kläderna vart det mycket begränsat i både storlekar och modeller, men reklamáffischerna är lika stora oavsett hur liten del av sortimentet man rear ut. Impuls köp blir ofta dyra, man passar på för att det är förmånligt just nu, men det spelar ju ingen roll om det ändå inte är den produkten man på riktigt vill ha, då är det barra en kassatjuv som gör att man kliver bort ett stg till från det man egentligen var ute efter.
Den största fördelen med att ha pengar, det är att man kan välja sina köptillfällen och faktiskt köpa varan när den är som billigast!
Väl mött!
//kristian